Detalle Actividad Formativa

Inicio

  • Título: CLIL FOR ALL: ATTENTION TO DIVERSITY IN BILINGUAL EDUCATION
  • Modalidad: Curso a Distancia
  • Estado: Actividad en desarrollo
  • Ámbito: Regional
  • Código: 22Y9908KPF328
  • Fecha actividad: 04/11/2021 hasta 15/12/2021
  • Fecha inscripción: 18/10/2021 hasta 27/10/2021
  • Horas totales: 30
  • Horas presenciales: 0
  • Horas no presenciales: 30
  • Nº de plazas: 80
  • Dirigido a: Educación secundaria obligatoria
  • Tipo de descriptor: I - Sociedad Conocimiento
  • Descriptor: 1.3.1.- AICLE
  • Lugar de realización:
  • Provincia:
  • Municipio:
  • Localidad:

Objetivos

1. To consider the meaning of diversity in contemporary society 2. To construct an emergent definition of diversity as a teacher in bilingual education 3. To explore diversity in bilingual education in other European contexts 4. To become familiar with ADIBE guiding principles responsive to diverse classrooms 5. To consider how a deepening awareness of diversity and inclusion in the classroom impacts on classroom practices (principles from Module 1). 6. To analyse the design of tasks and activities in units of work that enable all learners to have `successful learning experiences in the bilingual classroom. 7. To share practical ideas for addressing diversity with teachers across Europe. 8. To develop a teacher Tool Kit for your own practice.

Contenido

Principles for Addressing Diversity in Bilingual Education (ADiBE): 1. REFLECTING ON THE CONCEPT OF DIVERSITY - Let's Go! Quiz 2. DIVERSITY IN THE CLASSROOM - Videos Talk - Diamond Nine - Professional Reading 3. A COMPARATIVE PERSPECTIVE ON ATTENTION TO DIVERSITY IN CLIL - A cooperative learning activity 4. UNRAVELLING THE ADiBE PRINCIPLES - (Re)Defining Bilingual Education - How can we construct a 'level playing field'? - ADiBE principles for Learning and Materials Design 5. PRACTICAL IDEAS FOR DESIGNING UNITS OF WORK - Ideas and strategies from ADiBE materials - Pluriliteracies - Dialogic Classrooms - Learner-centredness - Scaffolding - Explicitness and Transparency - Multimodality 6. SHARING CLASSROOM PRACTICE FROM ACROSS EUROPE 7. DESIGN FOR LEARNING: REFLECTIONS & ACTIONS

Descripción

Se ha detectado una gran demanda de formación en AICLE y atención a la diversidad entre el profesorado de secundaria que imparte sus materias en inglés. Este curso pretende unir estas dos temáticas de gran complejidad El curso se realizará usando el inglés como lengua vehicular. Requiere un nivel mínimo de inglés B2 (CEFR) para realizar el curso. El curso se dirige a profesorado de Secundaria que imparten sus materias en inglés en centros bilingües y no al profesorado que imparte la materia de INGLÉS. This course is an intellectual output of ADiBE project (www.adibeproject.com) which brings together key figures with ample experience in the field of Content and Language Integrated Learning (CLIL) from six countries (Spain, Austria, Finland, Germany, Italy, and the UK). It aims to fill a much-needed niche affecting catering to diversity within CLIL programs across Europe and to work towards an inclusive, innovative, and reflective society by offering research-based evidence and concrete resources to improve language learning and make bilingual education a more inclusive reality for all. The ultimate aim is to contribute to the integration of all students, regardless of their socioeconomic status, educational background, or achievement level and to making CLIL accessible to all. The course comprises a theoretical backdrop to familiarize teachers with the concept of catering to diversity in CLIL. It also familiarizes potential participants with strategies and techniques that have been found to be successful in attending to diversity across northern, central, and southern Europe in the first phase of the project.

Observaciones

a) CRITERIOS DE ADMISIÓN: Docentes de Enseñanza Secundaria pertenecientes a centros sostenidos con fondos públicos. Criterios de adjudicación de plazas: 1º Docentes que imparten ANL en inglés (ESO o BACH) durante este curso académico 2º Orden de llegada de solicitudes para el resto de docentes de Enseñanza Secundaria b) CRITERIOS DE CERTIFICACIÓN: Realización y superación de las tareas propuestas. c) ACCESIBILIDAD: si la persona participante tiene discapacidad sensorial, debe indicarlo en su solicitud para proveer los recursos necesarios. d) RENUNCIAS: Las personas que resulten admitidas y que por cualquier motivo no puedan asistir a la actividad deben comunicarlo a través de la plataforma Séneca así como a la asesoría responsable con anterioridad al comienzo de la actividad a fin de poder incluir a otros solicitantes de la lista de espera. La inasistencia a la primera sesión de la actividad sin comunicación previa podrá ser causa de exclusión. Autoría: Equipo ADIBE

Equipo de formación

Asesor/a Responsable:
Baena Alcántara, Mª Teresa
Landa Navarro, Raúl
Tejederas Dorado, Concepción Margarita
Criterios de adjudicación automática:
Los especificados en el apartado "Observaciones"
Personal agregado a la actividad:
Tutor/a: Pérez Invernón, María América
Tutor/a: Milenova Mirova Durkan, Neda
Editor/a de curso: Dumitru Sopirla, Delia Carmen

Sesiones de la actividad

Fecha Hora de inicio Hora de fin Lugar de realización
Volver